tisdag 22 juli 2014

Skön efterlängtad semester!


Så är man nu mitt uppe i semestern. Som jag har längtat! Och nu är man redan inne på andra veckan! Men vi njuter i fulla drag. Från morgon till kväll! Idag har Johan varit hos Mats i Jönköping och fått prova på att paddla kajak. Hundarna och jag har ömsom lapat sol och ömsom svalkat oss i skuggan. Hela långa dagen. En helt underbar dag!!! Ser nu att jag är visst lite röd här och var på kroppen. Hmm.



Nästan varje kväll ger vi oss ut på en tur med cyklarna också. Det är nästan höjdpunkten på dagen. Att få klä sig i cykelmunderingen och ge sig iväg. Jag har fortfarande väldiga problem med orken. Hjälp så trött jag blir i uppförsbackarna. Slätmark-körning går jättebra och utförskörningen går toppentoppen-bra!!!! :p Det är väl bara att jobba på och hoppas att kondisen infinner sig en vacker dag. Tänk om jag kommit på glädjen och nyttan med cykling för 10-20-30 år sedan! Det är aldrig för sent! Skam den som ger sig!


Nu har vi blivit några dvärgschnauzermattar till som ska köra TjejVättern nästa år. Det är förutom jag, Mahlin, Ulla och Linda nu också Siv och Christina som tränar och kämpar inför vårt stora, stora äventyr i juni nästa år. Vilket gäng vi är och så kul vi kommer ha! Jag har under en tid varit inne och kollat på hotellen i Motala. Vi måste ju ta en hotellnatt för uppladdning och gemenskap innan TV. Men det har varit för tidigt att boka... Helt plötsligt en dag när jag gick in för att kolla hotellen igen... så var det FULLBOKAT! På varenda hotell i Motala. Jag höll på att explodera! Så det var bara att samla tjejerna på messenger-chatten och komma överens om en hotellnatt på Scandic i Linköping i stället. Det funkar ju det med, men så typiskt när man ändå varit på G ett tag. Det löste sig i alla fall och vi är nu bokade och klara där.



Innan dess ska några av oss cykla Barncancertrampet i Växjö 23 augusti till förmån för Barncancerfonden. Loppet är 45 km och det kommer bli spännande att se hur man klarar det. Det kommer bli kul att träffa tjejerna och göra en god sak för Barncancerforskningen mm också! Bra att ha något att träna inför nu i år också! Motivationshöjare! http://www.barncancerfonden.se/1309081152/ Häng med du också!!!

Jag har börjat med linser, kors i taket! Men hjälp vad svårt jag har haft för isättning och urtagning av linserna. Vissa dagar har jag haft så ont i ögonen och folk har trott att jag varit rödgråten. 

Nu går det lite bättre och jag hoppas att det kommer funka så småningom och att jag hittar rätt styrka på linserna också. Jag ska läsa med ett öga och se på långt håll med det andra ögat. Inte helt lätt för lilla hjärnan att förstå detta!

I går natt hade Ia en sån där jobbig natt igen som hon har ibland, speciellt på sommaren. Orolig, springer fram och tillbaka, vill helst vara ute där det är svalt. Under många år visste vi inte vad hennes konstiga beteende berodde på. Massor av utredningar är ju gjorda på henne. Men vi vet nu att hon är hyperkänslig när fästingar biter på henne. Då får hon smått panik. Kanske bränner det, kliar eller något annat som gör att hon blir så orolig. När vi väl hittade fästingen och kunde ta bort den lugnade hon ner sig igen. Jag åkte in till stan och köpte hundarna varsitt Seresto-halsband (mot fästingar) på fm. Det innehåller gift, men det är bättre att hon slipper de här jobbiga anfallen i alla fall! Lilla älsklingshunden!!! <3

Vi har haft trevlig besök av sonen Jonas med familj också. Först träffades vi på Kolmården vilket var jättekul! 
Vi åkte linbanesafari. Oh så kul! 


På barnens Kolmården fick man klappa och pyssla med djuren.

Elliot och Johan busar.


Sara med familj var också med! Jättekul!!! 

Äntligen fick Ebba sin utlovade mjukglass av morfar Johan.

Snurrigt värre i tekoppen. Elliot och Johan tar sig en svängom.

En härlig dag med en massa bus och spännande möten med djuren. När Jonas och familjen gjort Kolmården färdigt kom de ner till oss i Prästaboda för att vara här i några dagar. Det var härligt! Så kul att få träffa barnen också! Det går så fort tiden när de är små. Elliot är redan ett år och tre månader och alldeles full av bus. Höjdpunkten för både Elliot och Embla var nog att de fick hjälpa Johan att klippa gräset med åkgräsklipparen. Åh, vad härligt att se glädjen i barnens ögon!!! <3

Grusvägen utanför gården var också spännande!

Denna stolta uppsyn gör mig helt varm i kroppen!!! 


Embla kunde till och med köra klipparen alldeles själv!!!

Ett nytt litet liv har välkomnats in i familjen också! Häromdagen föddes lilla Vera i Uppsala. Simon, Sandra och Ebbot fick äntligen en liten bebis! Så mysigt att det blev en liten Vera. Så fint namn också!!! <3

Nu ska jag gå en kortsväng med hundarna. Hoppas på att Johan kommer hem från kajakäventyret snart också!
Lev väl!!!
Kram // Helen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar