måndag 30 juli 2012

Klickerträning och agility.

Idag åkte agilityhindren fram! Vi har inte så många, men vi har två hopphinder, slalom, säcken och en tunnel. Det är otroligt länge sedan Ia testade agility. Hon har inte varit så pigg de senaste åren, så det är en av de saker vi lagt åt sidan. Men hon mindes minsann hur man skulle göra. Slalomet satt perfekt och de andra hindren var heller  inga problem. Det är kul! Johan sa igår att han skulle tycka det var kul att testa agility med Saga. Hon är ju så pigg och alert och har hur mycket energi som helst. Jag satte henne vid ett av hopphindren. Beväpnade mig med med mig själv och godis på andra sidan hindret. Lockade på henne.... Då kröp hon under hindret. Haha! Jag hade sänkt hindret så lågt jag kunde och ändå kröp hon under den lilla busen! Vi får träna lite så förstår hon snart! Jag har ju klickat in henne nu så idag bestämde jag mig för att träna gå fint i kopplet. I trädgården gick det galant. Hon gick fint jämte mig. Klick och godis. Vi körde några pass på trädgården med lite pauser emellan. Sedan kom elddopet. Att gå ut genom grinden där allt fantastiskt finns. Hon blir så uppspelt! Men faktiskt! Det gick riktigt bra! Det blev naturligtvis en hel massa klick och godis, men det gick fantastiskt bra! Hon gick inte upp i stress som hon brukar. Jag är såå nöjd. Nu är det bara att hänga i och träna mycket! Hon är väldigt lyhörd och vill säkert lära sig nya saker och jag tror att klickern är perfekt för henne!

Idag är Johan inne i Vetlanda och hjälper sin systerson att flytta. Perfekt väder för sådan sysselsättning idag. Mulet och svalt.



Det blev några vändor till skogen för svampplockning idag också. Mitt på dagen var hundarna och jag ute och vi blev hemjagade av en miljon myggor. Mitt på dagen!!!! Usch!
På kvällen tog jag på mig ordentliga heltäckande kläder + myggmedel i ansiktet och på händerna. Vi klarade oss från att bli stuckna, men ändå är det så läskigt att gå i skogen och de letar sig in i näsan, munnen och öronen. Jag får lite smått panik av det faktiskt. Men vi fick ihop ganska mycket svamp i alla fall. Hundarna och speciellt Saga bara älskar att springa i skogen. Det är full fart på hennes turbomotor hela tiden. Det som är bra är att hon får med sig Ia också på sina springrace. Ia gör så gott hon kan! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar