lördag 3 mars 2012

Tips angående val av klicker!

Igår skrev jag lite om klickerträning. Har förstått att många hundar tycker att klickljudet är otäckt. Tänk på att inte ha klickern för nära hunden i början! Bra att ha klickerhanden bakom ryggen. Det finns olika klicker ute på marknaden. Jag har valt en klicker som inte klickar så högt. Det blir ett mjukare klick. Det är ju inte meningen att hundarna ska bli rädda!
För att klicka in min hund gjorde jag följande: Jag lade ut en massa smaskigt godis på golvet. För varje godis som hon tog, fick hon ett klick. Hon lärde sig direkt att: Klick=godis! (De är ju inte dumma de små gynnarna! ;) ) Viktigt också att man har rätt tajming. Att klicket kommer direkt när de gjort det man önskade att de skulle göra!
Ias klicker.
Nu blir det svårt att bestämma sig. Skidskytte eller fönsterputsning??? Tror nog att jag väljer...................


Ha en trevlig lördag alla där ute!

/Helen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar